Σάββατο 1 Οκτωβρίου 2011

Η μελέτη της Καμπαλά χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες: την Θεωρητική Καμπαλά, την Ασκουμένη Καμπαλά και την Καμπαλά του Διαλογισμού.

 

Η Θεωρητική Καμπαλά ασχολείται με την μορφή των μυστηρίων, διδάσκοντας την δομή των αγγελικών πεδίων καθώς επίσης και τις σφιρότ (αριθμήσεις) ή τις θείες εκπορεύσεις. Διαπραγματεύεται με μεγάλη επιτυχία προβλήματα για τα οποία έχουν πάρει θέση πολλές φιλοσοφικές σχολές και μας εφοδιάζει με ένα εννοιολογικό πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορούν να ταιριάξουν όλες οι θεολογικές ιδέες. Μας δίνει επίσης τις βάσεις μέσω των οποίων μπορεί να γίνει κατανοητή τόσο η Καμπαλά του Διαλογισμού όσο και η Ασκουμένη Καμπαλά. Η μεγάλη πλειοψηφία της μελέτης και των κειμένων της Καμπαλά σήμερα ασχολείται με την αυτήν την κατηγορία, την Θεωρητική Καμπαλά.

 

Η Ασκουμένη Καμπαλά απ’ την άλλη μεριά ήταν ένα είδος λευκής μαγείας που ασχολιόταν με την χρήση των τεχνικών που θα μπορούσαν να επικαλεστούν υπερφυσικές δυνάμεις. Συνεπαγόταν την χρήση από θεϊκά ξόρκια, φυλακτά καθώς επίσης και χειρομαντία, φυσιογνωμία κι αστρολογία. Πολλοί θεωρητικοί καββαλιστές καθοδηγούμενοι απ’ τον Άρι (Ραβίνος Ισαάκ Λούρια, 1534-1572) αποδοκίμαζαν την χρήση αυτών των τεχνικών θεωρώντας ως επικίνδυνες και πνευματικά εξευτελιστικές. Σαν αποτέλεσμα επέζησαν πολύ λίγα άρθρα σχετικά.



Ενώ η Θεωρητική Καμπαλά ουσιαστικά μας κάνει μια περιγραφή της πνευματικής χώρας, η Ασκουμένη Καμπαλά μας λέει πως θα μπούμε στο εσωτερικό της. Πολύ συχνά η Θεωρητική Καμπαλά είναι ένας σπουδαίος οδηγός για εσωτερική αναζήτηση. Αλλιώς, είναι σαν να απογειωνόμαστε με ένα αεροπλάνο. Χρειαζόμαστε χάρτες και διαγράμματα για να βεβαιωθούμε ότι θα προσγειωθούμε. Η Θεωρητική Καμπαλά μας δίνει αυτά τα σημεία, δηλαδή σε ποιόν κόσμο βρισκόμαστε, αν είμαστε στην πλευρά του καλού ή του κακού κλπ.

 

Η Καμπαλά του Διαλογισμού είναι ανάμεσα στη Θεωρητική και την Ασκούμενη Καμπαλά. Μερικές από τις παλαιότερες μεθόδους διαλογισμού συνορεύουν με την Ασκουμένη Καμπαλά και η χρήση τους αποθαρρύνεται. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν τα λίγα κείμενα που επέζησαν από την Ταλμουδική περίοδο. Το ίδιο ισχύει για τις διδασκαλίες του δασκάλου του 13ου αιώνα, του Ραβίνου Αβραάμ Αμπουλάφια του οποίου οι εργασίες διαλογισμού δεν τυπώθηκαν ποτέ κι επέζησαν μόνο σε χειρόγραφα.


Ένα σημαντικό σημείο που συχνά παραβλέπεται είναι ότι η Καμπαλά δεν μπορεί να σταθεί μόνη της χωρίς το σύνολο της Τορά όπως έχει αποκαλυφθεί.

Αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι της Τορά. Δεν υπάρχει ούτε μία Καββαλιστική εργασία που να μην περιέχει αποσπάσματα από την Βίβλο, το Ταλμούδ και το Μιντράσς κι απαιτεί μια βαθιά γνώση απ’ όλα αυτά. Η Βίβλος, το Ταλμούδ, το Μιντράσς και η Καμπαλά είναι αλληλοσυμπληρωματικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια: